Årsmöte 2024/03

Årsmöte Föreningen Aurora onsdagen den 20 mars 2024!

Som vanligt samlades vi denna kväll i den vackra Johannessalen, med inledningsord av föreningens ordförande Eva Kernell Sandberg med fokus på ålder, åldras, åldrande och hur jag som människa relaterar till denna pågående tidslinje. Diktläsning av Stina Söderlund, med ord av Nils Ferlin, en av Sveriges största och mest populära diktare genom tiderna. Toner från orgeln där Mona Billermark denna kväll framförde ”Över skogen, över sjön” av Adolf Fredrik Lindblad samt ” Aria” ur en opera av Wolfgang Amadeus Mozart.

Denna onsdagskväll bjöd föreningen in till årsmöte, en viktig dag för en förening, verksamhetsberättelse, kassarapport, revisionsberättelse och ansvarsfrihet för året 2023. En ny styrelse valdes som ytterligare ett år leds av ordförande Eva Kernell Sandberg. Som en förening som vill vara och verka i vår samtid presenterades reviderade stadgar, som godkändes av årsmötet. Stadgar som inleds med de öppna och välkommande orden, ”Föreningen Aurora välkomnar dig som är partner till en frimurare som tillhör Svenska Frimurare Orden. Aurora är en ideell och opolitisk förening”.

Omkring ett fyrtiotal Auroror samlades i barmiljön, där föreningen bjöd på ett glas bubbel innan årsmötet började. Årsmötet som leddes med van ordförande hand av Stina Söderlund och sekreterare Ingela Lindblad. Engagemang, frågor och dialog genomsyrade årets årsmöte. En ny styrelse valdes som fick föreningens förtroende att ta föreningen vidare under 2024. Avgående styrelsemedlemmar Ingela Lindblad, Maria Westman samt Anette Wiggur avtackade med vårliga tulpaner.

Efter årsmötet samlades vi kring kvällens måltid, för gemenskap och mera samtal. Kvällen avslutades i barmiljön med ett underhållande och engagerande musikquiz som Elin Beck-Friis höll i. Allt från opera, till dagens populärmusik. Bara stort tack till Elin som engagerade oss i detta nöje!

Ett engagerande årsmöte, många goda samtal samt ett engagerande musikquiz, fick vi med oss denna onsdagskväll när vi mötte våren 2024.

Text: Annette Sverker
Bild: Ammie Malmgren